Er komt veel op je af wanneer je als ouder te maken hebt met een kind met suïcidale gedachten. De focus ligt op het organiseren van goede hulp voor je kind. Uit ervaring weten we dat het ook belangrijk is als ouder voor jezelf te zorgen en overeind te blijven. Diverse organisaties en initiatieven kunnen je hierbij helpen.
Informatie, steun en een luisterend oor voor ouders
Het kan moeilijk voor je zijn om met de zorgen van je kind om te gaan. Meer informatie en praten over de situatie kan helpen, je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn diverse organisaties die een luisterend oor bieden, informatie geven en kunnen steunen.
Advieslijn 113
De advieslijn 113 kan ouders op verschillende manieren helpen als hun kind suïcidale gedachten heeft:
- Luisteren: Bij 113 kun je je verhaal kwijt aan professionele hulpverleners die naar je luisteren zonder te oordelen. Dit kan helpen om je emoties te verwerken en je minder alleen te voelen.
- Informatie en Advies: De hulpverleners geven praktische tips over hoe je kunt omgaan met suïcidale gedachten en gedragingen bij je kind. Ze helpen je de signalen te herkennen, hoe je het beste met je kind kunt praten en welke stappen je kunt nemen om je kind veilig te houden.
- Doorverwijzing naar professionele hulp: Als het nodig is, kunnen ze je doorverwijzen naar de juiste specialisten, zoals psychiaters of psychologen. Ze helpen je bij het vinden van de juiste instanties en het maken van afspraken.
- Hulp bij gesprekken: 113 kan je tips geven voor moeilijke gesprekken met je kind over suïcidaliteit. Zo kun je op een open en ondersteunende manier met je kind praten.
- Online ondersteuning: Naast telefonische hulp biedt 113 ook chat- en e-mailondersteuning. Dit kan handig zijn als je liever schrijft of anoniem wilt blijven.
- Educatieve materialen: 113 heeft verschillende materialen, zoals brochures en video’s, die je kunnen helpen om meer te leren over suïcidaliteit en hoe je je kind kunt ondersteunen.
Op deze manieren helpt de advieslijn 113 ouders beter om te gaan met suïcidale klachten bij hun kinderen, de nodige stappen te nemen voor veiligheid en behandeling, en emotionele steun te krijgen in een moeilijke tijd.
De luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door bereikbaar, per mail, per chat en per telefoon.
De oudertelefoon
De Oudertelefoon biedt een luisterend oor aan iedere ouder. Ook hier kun je bellen en chatten.
Mind Korrelatie
Mind Korrelatie biedt telefonische en online ondersteuning aan mensen met psychische problemen en hun naasten.
Slachtofferhulp Nederland
Als iemand een einde aan zijn leven maakt, komt dat voor nabestaanden vaak als een grote schok. Het plotselinge verlies kan veel vragen oproepen. Soms zijn mensen getuige van een zelfdoding. Dat kan een heftige ervaring zijn, die vaak moeilijk te verwerken is. Slachtofferhulp Nederland geeft advies over hoe je kunt omgaan met de gevolgen.
GGD
De publieke gezondheidszorg zet zich in voor de gezondheid van alle inwoners in Nederland. Bij de GGD in de regio zijn er diverse programma’s met informatie en trainingen voor onder andere ouders om de psychische gezondheid te versterken.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Vind je het moeilijk om te bepalen welke hulp je nodig hebt? Of heb je liever dat iemand je helpt bij het voeren van een gesprek met een hulpinstantie? Voor deze en andere vragen kun je terecht bij de onafhankelijke cliëntondersteuner. Iedereen kan gebruik maken van deze gratis ondersteuning, ongeacht de leeftijd. Een cliëntondersteuner helpt je met al je vragen over ondersteuning, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk of bijvoorbeeld inkomen. Je gemeente draagt zorg voor de beschikbaarheid van de onafhankelijke clientondersteuning. Dit is dus overal anders geregeld en daarom kun je het beste de website van je gemeente bezoeken voor meer informatie.
Is de zorg voor je kind geregeld via de Wet langdurige zorg, dan wordt de cliëntondersteuning via het zorgkantoor geregeld.
Praktische steun
Het is natuurlijk fijn als familie, vrienden en buren kunnen bijspringen, bijvoorbeeld als oppas voor de andere kinderen, door een keer te koken of te helpen met klusjes in huis. Als dat in jouw netwerk niet kan, zijn er andere mogelijkheden voor informele, vrijwillige steun.
Informele gezinssteun: Er zijn diverse organisaties die gezinnen met andere gezinnen matchen voor informele en tijdelijke steun. Hierdoor kun je misschien een keer iets voor jezelf doen, als de kinderen worden opgevangen. Je kunt opzoeken welke organisatie in jouw gemeente actief is en kijken bij Buurtgezinnen, Steunouder, Home-start en Samen Oplopen. Er zijn ook lokale en regionale vrijwilligersorganisaties die een steuntje in de rug kunnen bieden. Meer informatie vind je op de website van je gemeente of bij het lokale team.
Oudergroepen en (ouder)organisaties
Er is een beperkt aantal oudergroepen en organisaties voor ouders en naasten actief rondom het thema suïcidaliteit bij kinderen en jongvolwassen. Op de pagina Ouders ontmoeten vind je een overzicht.
Zorg voor ouders
Veel ouders die zorgen voor een kind dat niet meer wil leven ervaren burn-out-klachten, stress en angst. Hulp voor jezelf is belangrijk. Soms kan het nodig zijn professionele hulp te zoeken.
De huisarts kan met je meedenken en kent vaak ook al de situatie van je kind. Een afspraak voor jezelf zal de huisarts niet verassen. Binnen de huisartsenpraktijk zijn er vaak Praktijkondersteuners geestelijke gezondheid die ruimte hebben voor een aantal gesprekken. Het is ook mogelijk een verwijzing te krijgen naar gespecialiseerde hulp van bijvoorbeeld een psycholoog. Samen met de huisarts kun je een afweging maken in wat bij je past.
In de hulpverlening voor je kind is er vaak ook aandacht voor je situatie als ouder, maar dat is vooral gericht op je kind en minder op je persoonlijke situatie. Het kan juist fijn zijn zelf een onafhankelijke hulpverlener te hebben, zodat jij centraal staat. Informeer bij je zorgverzekering welke kosten vergoed worden. Als je kiest voor een een vrijgevestigde psycholoog of coach, zonder contract met een zorgverzekering, moet je dat meestal (deels) zelf betalen. Je hebt dan geen verwijzing nodig van de huisarts. De wachttijden zijn vaak korter en er zijn meer keuzemogelijkheden.